Filosofisch, zelfs stoïcijns coachen
In dit interview, in het Tijdschrift voor Coaching, komen mijn ontwikkeling en mijn visie aan de orde.
De coach, de begeleider van de laatste mens?
Mijn boek Het coachvak binnenstebuiten
is hierop gebaseerd. Je kunt de inhoudsopgave en de inleiding downloaden.
Ervaringsleren in supervisie
Ervaren is het beginpunt en beginsel. Maar wat is ervaren eigenlijk? En hoe kun je ervan leren? In dit artikel doordenk in deze vragen met behulp van het denken van de filosoof John Dewey.
Levenskunst in supervisie
In dit artikel belicht ik opvattingen over de moderne, filosofische, levenskunst en kijk ik hoe levensvragen en levenskunst in de begeleiding aan de orde kunnen komen.
Potentie? Passie? Presteren?
In onze maatschappij staat het met passie presteren centraal. Een impliciete oproep een eenzijdige levenskunst, die niet geëxpliciteerd, bediscussieerd en op een normatieve wijze gelegitimeerd wordt. Een pleidooi om dit wel te doen.
Stoïcijns coachen
Hoe om te gaan met onrecht, frustratie en onmacht is een belangrijke vraag. De stoïcijnse filosofie leert ons om moreel overeind te blijven en dat geluk niet afhankelijk is van geld, macht en aanzien.
Supervisor neem je maatschappelijke verantwoordelijkheid
Coachen en supervisie spelen een belangrijke rol in onze maatschappij. Ze beïnvloeden ons denken over onze ontwikkeling als mens en als medewerker en maken ons daar zelf verantwoordelijk voor. In dit artikel een pleidooi om deze invloed onder ogen te zien en er de maatschappelijke verantwoordelijkheid voor te nemen als beroepsgroep.
Mensbeelden en de mores van de coach
Wie is de mens? We hebben allemaal mensbeelden en deze sturen ons handelen. Afhankelijk van ons mensbeeld coachen we op een bepaalde wijze. Maar elk mensbeeld is gebaseerd op morele en antropologische vooronderstellingen. Het is van belang deze te onderkennen en er verantwoordelijkheid voor te nemen. Het expliciteren van de mores, en het legitimeren ervan, van de coach vraagt om een moreel debat in de beroep
Levenskunst à la Montaigne
Het ontwikkelen van je eigen levenskunst vraagt ook om inspiratie, bijvoorbeeld van filosofen. In dit boek laat ik zien hoe de 16-eeuwse filosoof Montaigne ons kan inspireren om een eigentijdse levenskunst vorm te geven. Je kunt de inhoudsopgave en een korte beschrijving downloaden.
Michel de Montaigne aan het woord, een impressie van zijn denken
Uit: Montaigne, M. de, (1995).
Op dood of leven . Amsterdam: Atheneum. blz. 149-153
Levenskunst in tijden van corona
We zijn getroffen door het coronavirus en geconfronteerd met lijden en kwetsbaarheid. In dit artikel worden de existentiële aspecten hiervan belicht met behulp van het denken van Michel de Montaigne. Gevolgd door suggesties voor begeleidingskundigen, hoe hier mee om te gaan.
Andere publicaties
Wolbink, R. (1993). Problemen in organisaties.
Baarn: Nelissen.
Wolbink, R. (1996). Filosoferen over management en organisatie. Baarn: Nelissen.
Wolbink, R. (2000). De schaduw in supervisie. Supervisie in opleiding en beroep, 4, pp 184-197.
Wolbink, R. (2005). Gestalt in supervisie.
Soest: Nelissen.